W roku 2000 ówczesna Rada Gminy w związku z rozpoczęciem sanitacji Rozdrażewa przyjęła uchwałę określającą odpłatność za przyłącza kanalizacyjne. Uchwała ustalała udział mieszkańców wsi Rozdrażew w kosztach budowy kolektorów sanitarnych w formie finansowej w wysokości 300zł od jednego przyłącza, a w przypadku instytucji w wys. 3.000zł. Na jej podstawie – w trybie administracyjnym ustalano odpłatność za przyłącza. Wskutek późniejszych zmian przepisów prawnych, w tym przede wszystkim ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, opłaty administracyjne zostały zastąpione przez opłaty – także w wysokości 300zł od przyłącza – ale wnoszone na podstawie deklaracji mieszkańców. Takie rozwiązanie miało zapobiegać wprowadzeniu opłaty adiacenckiej, która może wynosić do 50% kwoty, o jaką wzrasta wartość nieruchomości wskutek przyłączenia do kanalizacji. Opłata adiacencka wiązałaby się z większym kosztem ponoszonym przez mieszkańców, ale znaczną część tych środków pochłonęłyby koszty dwukrotnej wyceny wartości każdej nieruchomości przez rzeczoznawcę, wymaganej do ustalenia opłaty. Opłatę adiacencką nakłada się bowiem w terminie 3 lat od stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości w oparciu o wycenę wartości tej nieruchomości przed i po podłączeniu. Mimo odstąpienia od nakładania w trybie administracyjnym opłaty za przyłącza, uchwały nie uchylono.
W bieżącym roku prokuratury rejonowe prowadzą akcję kontroli zgodności uchwał samorządów gmin z obecnie obowiązującym prawem, m.in. w zakresie gospodarki wodno- ściekowej. W konsekwencji takiej kontroli Prokurator Rejonowy w Krotoszynie złożył skargę na uchwałę z 28 grudnia 2000r. i wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o stwierdzenie jej nieważności do Rady Gminy. Podczas sesji Rada Gminy podjęła w tym zakresie dwie uchwały: najpierw uchyliła niestosowaną od lat uchwałę z grudnia 2000r., a następnie przekazała sprawę wraz z odpowiedzią do Sądu Administracyjnego.
Kolejną uchwałą Rada Gminy zmieniła tegoroczny budżet. Po stronie dochodowej wprowadzono:
- dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich budowy I etapu kanalizacji w miejscowościach Nowa Wieś – Budy oraz remontu świetlic wiejskich w Grębowie i Nowej Wsi. Przewidywana refundacja części kosztów wyniesie 1.200.000zł za kanalizację i 247.055zł z tytułu remontów świetlic. Środki te przeznaczone zostały na spłatę pożyczek zaciągniętych w formie wyprzedzającego finansowania inwestycji realizowanych z udziałem środków unijnych,
- dotację z budżetu województwa wielkopolskiego na wyposażenie sali wiejskiej w Rozdrażewie. Uzyskane 10.000zł jest wynikiem udziału gminy w konkursie na wsparcie przedsięwzięć służących poprawie jakości życia i aktywizacji mieszkańców,
- zwrot niewykorzystanej części składki inwestycyjnej ze Związku Gmin Zlewni Górnej Baryczy – 33.462zł,
- ponadplanowe dochody z różnych źródeł (m.in. dzierżawy za obwody łowieckie, wpływy z sali i za stoiska podczas Dni Gminy, - 12.135zł.
Środki pochodzące ze zwrotu składki inwestycyjnej oraz ponadplanowych dochodów przeznaczone zostały głownie na: zwiększenie zakresu przebudowy ulic Parkowej i Witosa (35.184zł), działalność kulturalną i bieżące utrzymanie świetlic wiejskich (4.941zł), realizację programu „Indywidualizacji nauczania” w szkołach podstawowych (kwota niewykorzystanej w 2011r. dotacji z unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - 2.472zł).
Konsekwencją części zmian w budżecie było przyjęcie ostatniej uchwały - w sprawie zmiany uchwały ustanawiającej Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Rozdrażew na lata 2012-2019. Uwzględnienie unijnego dofinansowania oraz spłaty pożyczek wpłynęło bowiem na zmianę wyniku finansowego tegorocznego budżetu. Zmianie uległa również wartość inwestycji drogowej na Osiedlu.
W dniu 26 lipca odbyła się nadzwyczajna sesja Rady Gminy Rozdrażew. W trakcie sesji Rada przyjęła 4 uchwały związane z dwoma sprawami: skargą na uchwałę Rady z 2000r. oraz zmianami tegorocznego budżetu.
W roku 2000 ówczesna Rada Gminy w związku z rozpoczęciem sanitacji Rozdrażewa przyjęła uchwałę określającą odpłatność za przyłącza kanalizacyjne. Uchwała ustalała udział mieszkańców wsi Rozdrażew w kosztach budowy kolektorów sanitarnych w formie finansowej w wysokości 300zł od jednego przyłącza, a w przypadku instytucji w wys. 3.000zł. Na jej podstawie – w trybie administracyjnym ustalano odpłatność za przyłącza. Wskutek późniejszych zmian przepisów prawnych, w tym przede wszystkim ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, opłaty administracyjne zostały zastąpione przez opłaty – także w wysokości 300zł od przyłącza – ale wnoszone na podstawie deklaracji mieszkańców. Takie rozwiązanie miało zapobiegać wprowadzeniu opłaty adiacenckiej, która może wynosić do 50% kwoty, o jaką wzrasta wartość nieruchomości wskutek przyłączenia do kanalizacji. Opłata adiacencka wiązałaby się z większym kosztem ponoszonym przez mieszkańców, ale znaczną część tych środków pochłonęłyby koszty dwukrotnej wyceny wartości każdej nieruchomości przez rzeczoznawcę, wymaganej do ustalenia opłaty. Opłatę adiacencką nakłada się bowiem w terminie 3 lat od stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości w oparciu o wycenę wartości tej nieruchomości przed i po podłączeniu. Mimo odstąpienia od nakładania w trybie administracyjnym opłaty za przyłącza, uchwały nie uchylono.
W bieżącym roku prokuratury rejonowe prowadzą akcję kontroli zgodności uchwał samorządów gmin z obecnie obowiązującym prawem, m.in. w zakresie gospodarki wodno- ściekowej. W konsekwencji takiej kontroli Prokurator Rejonowy w Krotoszynie złożył skargę na uchwałę z 28 grudnia 2000r. i wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o stwierdzenie jej nieważności do Rady Gminy. Podczas sesji Rada Gminy podjęła w tym zakresie dwie uchwały: najpierw uchyliła niestosowaną od lat uchwałę z grudnia 2000r., a następnie przekazała sprawę wraz z odpowiedzią do Sądu Administracyjnego.
Kolejną uchwałą Rada Gminy zmieniła tegoroczny budżet. Po stronie dochodowej wprowadzono:
- dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich budowy I etapu kanalizacji w miejscowościach Nowa Wieś – Budy oraz remontu świetlic wiejskich w Grębowie i Nowej Wsi. Przewidywana refundacja części kosztów wyniesie 1.200.000zł za kanalizację i 247.055zł z tytułu remontów świetlic. Środki te przeznaczone zostały na spłatę pożyczek zaciągniętych w formie wyprzedzającego finansowania inwestycji realizowanych z udziałem środków unijnych,
- dotację z budżetu województwa wielkopolskiego na wyposażenie sali wiejskiej w Rozdrażewie. Uzyskane 10.000zł jest wynikiem udziału gminy w konkursie na wsparcie przedsięwzięć służących poprawie jakości życia i aktywizacji mieszkańców,
- zwrot niewykorzystanej części składki inwestycyjnej ze Związku Gmin Zlewni Górnej Baryczy – 33.462zł,
- ponadplanowe dochody z różnych źródeł (m.in. dzierżawy za obwody łowieckie, wpływy z sali i za stoiska podczas Dni Gminy, - 12.135zł.
Środki pochodzące ze zwrotu składki inwestycyjnej oraz ponadplanowych dochodów przeznaczone zostały głownie na: zwiększenie zakresu przebudowy ulic Parkowej i Witosa (35.184zł), działalność kulturalną i bieżące utrzymanie świetlic wiejskich (4.941zł), realizację programu „Indywidualizacji nauczania” w szkołach podstawowych (kwota niewykorzystanej w 2011r. dotacji z unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - 2.472zł).
Konsekwencją części zmian w budżecie było przyjęcie ostatniej uchwały - w sprawie zmiany uchwały ustanawiającej Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Rozdrażew na lata 2012-2019. Uwzględnienie unijnego dofinansowania oraz spłaty pożyczek wpłynęło bowiem na zmianę wyniku finansowego tegorocznego budżetu. Zmianie uległa również wartość inwestycji drogowej na Osiedlu.