Urząd  Gminy
ul. Rynek 3
63 -708 Rozdrażew
tel. (0-62) 722-13-05, 722-13-66
fax (0-62) 722-13-70
e - mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.



REGULAMIN organizacyjny Urzędu Gminy w Rozdrażewie

I. Postanowienia ogólne
§ 1
Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną gminy realizującą zadania i kompetencje Rady , Zarządu i Wójta Gminy , a w szczególności zadania :
1/ własne - wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. z 1996r.
Nr 13, poz.74 z późniejszymi zmianami /
2/ zlecone - z zakresu administracji rządowej
3/ przyjęte - w drodze porozumień administracyjnych i komunalnych
§ 2
Urząd Gminy jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników, w rozumieniu przepisów prawa pracy .
§ 3
Siedzibą Urzędu są budynki przy ul. Rynek 1 i 3 -
II. Kierownik Urzędu
§ 4
1. Urzędem Gminy kieruje Wójt przy pomocy Z-cy Wójta , Skarbnika Gminy oraz kierowników referatów , którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań .
2. W zakresie ustalonym przez Zarząd Gminy , Wójt może powierzyć prowadzenie spraw w swoim imieniu Zastępcy Wójta .
III. Wewnętrzna struktura organizacyjna Urzędu
§ 5
W skład Urzędu wchodzą następujące referaty :
1. organizacyjno - administracyjny
2. finansowy
3. rolnictwa, gospodarki gruntami i inicjatyw gospodarczych
4. gospodarki przestrzennej , ochrony środowiska i komunikacji
5. USC, spraw obywatelskich i społecznych
§ 6
1. Na czele referatów stoją kierownicy .
2. Referaty dzielą się na stanowiska pracy .
3. Podziału referatów na stanowiska pracy dokonuje Wójt .
4. Kierownicy poszczególnych referatów są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi .
§ 7
Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik Nr 1 .
IV. Zakresy zadań i kompetencji Wójta , zastępcy Wójta i Skarbnika Gminy
§ 8
Do wyłącznej kompetencji Wójta należy :
1. organizowanie pracy Zarządu ,
2. kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz ,
3. prowadzenie gospodarki finansowej gminy ,
4. podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki , związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego ,
5. wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej ,
6. składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działal­ności gminy / w ramach upoważenienia dokonanego przez Zarząd / ,
7. ogłaszanie uchwał Rady Gminy , w tym uchwały budżetowej i sprawozdania z wykonania budżetu oraz przedkładanie uchwał Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej ,
8. wykonywanie uchwał Rady Gminy i Zarządu ,
9. przedkładanie na sesje Rady Gminy i posiedzenia Zarządu sprawozdań z wykonywania uchwał ,
10. reprezentowanie gminy i jej organów w postępowaniu sądowym i administracyjnym przed Trybunałem Konstytucyjnym i organami administracji rządowej ,
11. odpowiadanie w imieniu Zarządu za wykorzystanie mienia gminnego zgodnie z jego przeznaczeniem oraz składanie w tych sprawach wniosków i propozycji Radzie Gminy i Zarządowi ,
12. ustalenie regulaminu pracy Urzędu ,
13. uczestniczenie w pracach związków i porozumień międzygminnych oraz wykonywanie zadań wynikających z tych porozumień ,
14. załatwianie wniosków posłów i senatorów oraz interpelacji radnych ,
15. gospodarowanie funduszem płac i innymi funduszami Urzędu ,
16. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych , w tym także uprawnień wynikających ze statutu Gminy ,
17. podejmowanie i inicjowanie działań w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone na rzecz innych podmiotów , 18/ wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Wójta przepisami prawa oraz uchwałami Rady i Zarządu Gminy .
§ 9
1. Z-ca. Wójta podejmuje czynności Kierownika Urzędu pod nieobecność Wójta lub w razie wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta .
2. Z-ca Wójta zapewnia warunki sprawnego funkcjonowania Urzędu .
3. Do zadań zastępcy Wójta należy w szczególności :
1. zapewnienie zgodności wykonywanych decyzji i działania biura z obowiązującymi przepisami prawa ,
2. organizacja pracy biura i koordynowanie działań podjemowanych przez poszczególne komórki organizacyjne ,
3. opracowywanie zakresów czynności na stanowiskach pracy ,
4. nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej ,
5. organizowanie współdziałania z sołtysami oraz jednostkami organizacyjnymi Gminy ,
6. nadzorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw obywateli ,
7. zapewnienie skutecznego sposobu publikacji prawa miejscowego ,obwieszczeń oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie Gminy ,
8. inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników samorządowych ,
9. zapewnienie obsługi prawnej Urzędu ,
10. prowadzenie spraw osobowych Urzędu ,
11. wydawanie wszelkich wymaganych zaświadczeń i poświadczeń urzędowych,
12. wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Wójta .
§ 10
Do zadań Skarbnika Gminy należy w szczególności :
1. opracowywanie projektów budżetu Gminy ,
2. kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych ,
3. wykonywanie budżetu i organizowanie gospodarki finansowej Gminy ,
4. opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu ,
5. opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej Gminy ,
6. zgłaszanie swoich propozycji Zarządowi i Radzie Gminy ,
7. kontrola gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych oraz sołectw,
8. prowadzenie księgowości i ewidencji majątku Gminy .
V. Podział zadań pomiędzy referatami
§ 11
1. Do wspólnych zadań referatów należy :
  1. koordynowanie procesów rozwoju społeczno - gospodarczego gminy ,
  2. zapewnienie terminowej i właściwej realizacji zadań ,
  3. współdziałanie z organami samorządowymi ,
  4. współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej ,
  5. przestrzeganie procedury zamówień publicznych ,
  6. przygotowywanie okresowych ocen , analiz, informacji i sprawozdań .
2. Referaty są zobowiązane do współdziałania z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji .
§ 12
Do zadań referatu organizacyjno - administracyjnego obejmującego 3>5 etatu , którego kierownikiem jest Zastępca Wójta należy :
1. dbałość o zgodne z przepisami prawa działania Urzędu oraz pomoc prawna ,
2. wdrażanie uchwał Rady i Zarządu Gminy oraz nadzór nad ich wykonaniem ,
3. prowadzenie spraw kadrowych pracowników Urzędu i dokumentacji związanej ze stosun­kami pracy ,
4. wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i rodzinym,
5. prowadzenie kancelarii i archiwum ,
6. udzielanie informacji o kompetencjach organów i instytucji ,
7. prowadzenie ewidencji i kierowanie do załatwiania skarg i wniosków składanych do Urzędu ,
8. obsługa prawna , kancelaryjna i organizacyjno- techniczna Rady Gminy , Zarządu i Wójta w tym :
- organizowanie posiedzeń Rady i Zarządu Gminy oraz przygotowanie materiałów ,
- organizowanie posiedzeń Komisji Rady ,
- prowadzenie ewidencji oraz publikacja uchwał Rady Gminy , przedstawianie ich Wojewodzie , Regionalnej Izbie Obrachunkowej w trybie art.90 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym / Dz.U. z 1996r. Nr 13, poz.74 z późniejszymi zmianami / ,
- ewidencja uchwał Zarządu Gminy oraz zarządzeń wewnętrznych Wójta ,
9. prowadzenie zbioru przepisów gminnych i udostępnianie ich do wglądu ,
10. współpraca z wojewódzkim oraz rejonowym biurem pracy w sprawach zatrudniania i bezrobotnych ,
11. zaopatrzenie Urzędu w niezbędny sprzęt i wyposażenie , w tym materiały biurowe i kancelaryjne oraz prenumerata czasopism i dzienników urzędowych ,
12. organizacja współpracy z sołectwami ,
13. utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach zajmowanych przez Urząd ,
14. wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta .
§ 13
Do zadań referatu finansowego , obejmującego 3 etaty , którego kierownikiem jest Skarbnik Gminy / głowy księgowy budżetu / , należy :
1. przygotowanie projektu budżetu Gminy ,
2. prowadzenie funduszy celowych i innych funduszy Rady Gminy ,
3. wykonywanie budżetu , prowadzenie analiz dochodów i wydatków Gminy oraz przedkłada­nie wniosków w przedmiocie gospodarki finansowej Zarządowi i Radzie Gminy ,
4. naliczanie i pobór podatków i opłat lokalnych oraz prowadzenie kontroli w tym
5. zakresie , kontrole gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych , sołectw oraz podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych podlegających Radzie Gminy ,
6. prowadzenie obsługi kasowej i księgowej ,
7. prowadzenie ewidencji składników mienia gminy i udziałów oraz zmian w tym zakresie,
8. współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową , Urzędem Skarbowym , bankiem wykonującym obsługę kasową oraz bankiem finansującym ,
9. opracowywanie wymaganej sprawozdawczości w zakresie prowadzonych spraw
§ 14
Do zadań referatu rolnictwa , gospodarki gruntami i inicjatyw gospodarczych obejmującego
3 etaty należy :
1. zarządzanie zasobami gruntów komunalnych / gminnych / ,
2. nadawanie numeracji porządkowej budynków ,
3. prowadzenie spraw obrotu , ewidencji gruntów i budynków oraz nadzorowanie podziału i wywłaszczania nieruchomości , a także przeznaczania gruntów pod budownictwo,
4. inicjowanie przedsięwzięć na rzecz wzrostu produkcji rolnej ,
5. współdziałanie z inwestorami w realizacji inwestycji w rolnictwie ,
6. współpraca ze służbą weterynaryjną w zwalczaniu chorób zakaźnych i organizacji profilaktyki weterynaryjnej ,
7. koordynowanie i nadzór grupowego zarządu wspólnotami gruntowymi i mieniem gminnym ,
8. inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych i prowadzenia działalności informacyjnej o potrzbach i możliwościach gminy w tym zakresie / sieć handlowa , usługowa, skup i przetwórstwo płodów rolnych , działalność produkcyjna / ,
9. prowadzenie nadzoru nad działalnością spółek wodnych ,
10. pomoc organizacyjna samodzielnym spółkom wodnym,
11. prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej ,
12. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ,
13. gromadzenie informacji o gminie i przygotowywanie materiałów promujących gminę na zewnątrz ,
14. opracowywanie i wykonywanie innych zadań gminy , wynikające z przepisów szczególnych np. ustawy z dnia 17 maja 1990r. o podziale zadań i kompetencji - Dz.U. Nr 34, poz.198 - art. 1 pkt.4,7,9,12,15,20,29,art.2 pkt. 5 i 7 , art.3 pkt.1,2,3,14,15, 20,21 , art.4 pkt.1 .
§ 15
Do zadań referatu gospodarki przestrzennej , ochrony środowiska i komunikacji obejmującego 7 etatów należy :
  1. prowadzenie i koordynacja prac związanych z opracowaniem i realizacją planów zagospo­darowania przestrzennego gminy ,
  2. współdziałaniem administracją rządową w sprawach nadzoru urbanistyczno-architektonicznego i budowlanego ,
  3. wydawanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania ,
  4. przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym ze stanu technicznego realizacji robót budowlano - montażowych , remontów , i rozbiórek ,
  5. prowadzenie spraw związanych z zarządem , ochroną i utrzymaniem gminnych obiektów zabytkowych,
  6. wykonywanie zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodną,
  7. prowadzenie dokumentacji stanu przyrody ,
  8. inicjowanie projektów programów rozwoju gospodarczego gminy ,
  9. zapewnienie funkcjonowania urządzeń infrastruktury technicznej , nadzór nad ich eksploatacją / wodociągi , kanalizacja, oczyszczalnie, komunikacja , telefonizacja i inne usługi / oraz dbałość o ich rozbudowę zgodnie z zapotrzebowaniem społecz­ności gminy ,
  10. przygotowanie terenów budowlanych , współdziałanie z innymi podmiotami realizującymi inwestycje na terenie gminy oraz dbałość o stan komunalnych zasobów mieszkaniowych ,
  11. koordynacja i wspieranie przedsięwzięć inwestycyjnych i remontów,
  12. prowadzenie i koordynacja spraw związanych z działalnością przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych gminy ,
  13. prowadzenie spraw komunikacyjnych / rejestracja motorowerów, wydawanie i cofanie uprawnień do kierowania rowerami , motorowerami i kart woźnic / ,
  14. budowa i utrzymanie dróg gminnych ,
  15. prowadzenie spraw gospodarki mieszkaniowej i dodatków mieszkaniowych / umowy , czynsze , remonty budynków / ,
  16. koordynowanie procedury udzielania zamówień publicznych na wszystkich stanowiskach pracy Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy ,
  17. kierowanie pracami brygady remontowej i robotami publicznymi ,
  18. opracowywanie i wykonywanie innych zadań gminy wynikających z przepisów szczególnych / np. ustawy z dnia 17 maja 1990r. o podziale zadań i kompetencji - Dz.U. Nr 34 , poz.198 - art.1 pkt.1,2,3,13,14,25,28,31, art.2 pkt.1 i 4 , art.3 pkt.12,13,18, art. 4 pkt.2 i 5 / .
§ 16
Do zadań referatu USC , spraw obywatelskich i społecznych obejmującego 5 etatów , którego kierownikiem jest Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego należy :
1. prowadzenie spraw stanu cywilnego ,
2. ewidencja ludności i wydawanie dowodów osobistych ,
3. prowadzenie kancelarii tajnej ,
4. prowadzenie spraw wojskowych i obrony cywilnej ,
5. udzielanie zezwoleń i nadzorowanie zbiórek publicznych ,
6. współdziałanie z policją oraz utrzymanie kontaktów ze stowarzyszeniami i organiza­cjami społecznymi ,
7. prowadzenie spraw przeciwpożarowych gminy , sprawowanie nadzoru nad ochroną przeciw­pożarową w stosunku do jednostek organizacyjnych OSP ,
8. koordynowanie działalności gminnych placówek służby zdrowia , aptek , oświatowo-t wychowawczych , opiekuńczych , kultury i sztuki , turystyki i sportu ,
9. inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie kultury i sztuki ,
10. wspieranie , stwarzanie warunków oraz podejmowanie działań organizatorskich w zakresie sportu , turystyki i wypoczynku ,
11. wspieranie inicjatyw w zakresie tworzenia i rozwoju środków lokalnej informacji ,
12. prowadzenie spraw związanych z badaniem opinii społecznej ,
13. opracowywanie i wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych / np. ustawy z dnia 17 maja 1990r. o podziale zadań i kompetencji - Dz. U. Nr 34, poz.198 - art.1 pkt.5,6,10,11,18,21,22,23,24,30, art. 2 pkt.2 i 3 , art.3 pkt.4, 5,6,7,8,9,10,11,17,19,art.4 pkt.3 i 4 / �
VI. Przepisy końcowe
§ 17
Obsługę prawną Urzędu wykonuje Radca Prawny na podstawie zawartej umowy - zlecenia .
§ 18
Sprawy bezpieczeństwa i higieny pracy Urzędu prowadzi fachowa służba bhp na podstawie zawartej umowy - zlecenia .
§ 19
Wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego określa zakres upoważnień do podpisywania decyzji administracyjnych w jego imieniu .
§ 20
Wykaz referatów i stanowisk pracy wywiesza się w siedzibie Urzędu Gminy
§ 21
Zmiana regulaminu wymaga uchwały Rady Gminy .